Neden hatırlıyoruz ve unutuyoruz. Ve bu konuda ne yapabiliriz – Bilim Gazetesi

Mustafa

New member
Nörolog Andrew Budson ve sinirbilimci Elizabeth Kensinger, yeni kitapları “Neden Unutuyoruz ve Nasıl Daha İyi Hatırlarız: Hafızanın Arkasındaki Bilim”de sadece hafızanın nasıl çalıştığını açıklamakla kalmıyor, aynı zamanda yaşlandıkça onu nasıl keskin tutacağımıza dair bilime dayalı ipuçlarını paylaşıyor. ” Kitap çarşamba çıktı. The Gazette, belleğin nörobilimi ve hatırlamamızı geliştirmeye yönelik ipuçları hakkında Budson, MD ’93 ve Kensinger ’98 ile röportaj yaptı. Bu röportaj, uzunluk ve netlik için yoğunlaştırılmış ve düzenlenmiştir.

GAZETE: Hafızayla ilgili en yaygın yanılgılar nelerdir?

KENSINGER: En yaygın hatalardan biri, hafıza hakkında konuşurken kullandığımız metaforlarda, beynin bir yerinde, zahmetsizce geri getirebileceğimiz bir dosya gibi duran bir hafıza olduğunu ima eder. Hafıza aktif ve çaba gerektiren bir süreçtir. Ne zaman geçmişteki bir olayı aklımıza getirsek, o anıyı yeniden inşa etmek için çaba harcamamız gerekir. Bununla ilgili ikinci bir yanılgı, fotografik hafıza diye bir şeyin var olduğudur; bu, az önce gördüğünüz her şeyi zahmetsizce hatırlama yeteneğidir. Hatırlamaya çalışmadığımız rastgele şeyleri hatırladığımızı düşünüyor olabiliriz ama onları hatırlamamızın sebepleri var; dinlediğimiz bir şarkıdan keyif alıyorduk ya da bir şeyin ne kadar tuhaf olduğunu düşünüyorduk ve bu duygu ya da düşünceler, o içeriğin hafızamıza yerleşmesini sağlıyordu.

Üçüncüsü, birçok insan unutmanın kötü olduğunu ve optimal bir hafıza sisteminin unutmanın gerçekleşmediği bir sistem olduğunu düşünmesidir. Unutmak önemlidir, çünkü gelecekle ilgili bir tahminde bulunmaya veya şu anda neler olup bittiğini anlamaya çalıştığımız her seferde, başımıza gelen her şeyi gözden geçirmek zorunda kalsaydık, bu verimsiz olurdu. Budamanın muazzam bir faydası var çünkü geçmişimizin şu anda neler olup bittiğini veya yarın ya da gelecek yıl ne olabileceğini anlamakla ilgili olma olasılığı en yüksek olan parçalarını kullanmamıza izin veriyor.

GAZETE: Neden bazı şeyleri unutuyoruz?

KENSINGER: En temel düzeyde, hafızayı geçmiş içeriğe erişmemiz için olması gereken üç farklı aşamaya sahip olarak düşünmek istiyoruz. Birincisi, kodlama olarak adlandırılan bir işlem olan bilgiyi belleğe almaktır. Ardından, bu bilgileri saklamanız gerekir ve buna depolama veya konsolidasyon denir. Bu, bilgisayarınızda yeni oluşturduğunuz belgedeki kaydet düğmesine basmaya benzer, ancak bilgisayarla yapılan bu benzetmeden farklı olarak, bu içeriği beyinde sürekli olarak yeniden depolamanız gerekir. Ve son olarak, ihtiyacınız olduğu anda bu bilgiyi aklınıza getirebilmelisiniz. Bellek arızaları, bu farklı aşamaların herhangi birindeki hataları yansıtabilir. Hataların ortaya çıktığı en yaygın zamanlardan biri, genellikle yeterince çaba göstermediğimiz veya yeterince dikkat göstermediğimiz ilk kodlama aşamasıdır.


“Bilgilere daha uzun vadeli erişimimiz olacak şekilde depolamaktan bahsederken, yapabileceğimiz en önemli şeylerden biri yeterince uyumak.”

— Elizabeth Kensinger


GAZETE: Hatırlamamız gereken şeyleri hatırladığımızdan nasıl emin olabiliriz?

KENSINGER: Kitap boyunca, bilgiyi belleğe kodlanmış olarak almak için yapmamız gereken dört kritik şeyi temsil eden DÖRT anımsatıcı aracını kullanıyoruz. Öncelikle, dikkatinizi odaklamalısınız; ikincisi, bilgiyi Düzenlemeniz, ardından bilgiyi Anlamanız ve son olarak, onu beyninizin zaten bildiği başka bir şeyle ilişkilendirmeniz gerekir. Söylemesi yapmaktan çok daha kolay. Çoğu zaman, biri “Bir partiye gittim ve tüm bu insanlarla tanıştım ve hiçbirinin adını hatırlamıyorum” dediğinde, arıza o ilk aşamadaydı, yeterince dikkat etmiyordu. Alma anında, başarısızlıklarımız da olabilir. Herhangi bir öğrenci, içeriği bildiği halde bunu deneyimlemiştir, ancak bir sınav sırasında, bunu ortaya çıkaramazlar. Ya da birinin yüzüne bakıyorsunuz, bu kişinin adını biliyorsunuz ama tam o anda onu geri getiremiyorsunuz. Bu anlarda, olası cevaplar üretme dürtüsünden kaçınmak ve bunun yerine o kişiyi en son ne zaman gördüğünüzü, bağlamı ve olası bağlantıları düşünmek gibi genel hatırlama ipuçlarını kullanmak istersiniz.

GAZETE: Uyku ya da uykusuzluk hafızamızı nasıl etkiler?

KENSINGER: Bilgilere daha uzun vadeli erişimimiz olacak şekilde depolamaktan bahsederken, yeterince uyumak yapabileceğimiz en önemli şeylerden biridir. Uyku, bilginin kısa süreliğine erişilebilir olmaktan uzun vadeli yollarla saklanmasına yardımcı olur ve öğretmenin suyun kaynama noktasının 212 Fahrenheit derece olduğunu söylediğini hatırlamak gibi belirli bir olaydan hatırladığımız bir şeyden sadece bildiğimiz gerçek.

Budson: Uyku, anıları daha sonra geri getirilebilecek şekilde birleştirmek için önemlidir, ancak uyku aynı zamanda en azından geceleri amiloid beta proteinini temizlememize yardımcı olduğu teorize edilmiştir. Bu proteinin Alzheimer hastalığı demansını tetiklediği düşünülmektedir. Hâlâ aktif bir araştırma alanı, ancak uyuduğumuzda beyin hücrelerimizin ve sinapsların bir miktar küçüldüğüne ve gün içinde biriken bu proteini dışarı atmamıza izin verdiğine dair bazı iyi kanıtlar var. Amiloid proteininin normal işlevinin tam olarak ne olduğunu kimse tam olarak bilmiyor, ancak bazı insanlar, ki ben de onlardan biriyim, beynin bağışıklık sisteminin onu bakteri, virüs, parazit gibi yabancı istilacılara karşı koruyan önemli bir parçası olduğuna inanıyor. ve mantarlar. Şimdi, uykuya ek olarak, beyinlerimizi sağlıklı tutmak ve genel olarak sağlıklı olmak için doğru beslenmemiz, düzenli aerobik egzersizler yapmamız, sağlıklı bir vücut ağırlığını korumamız ve sosyal olarak aktif olmamız gerektiğini biliyoruz.

GAZETE: Sudoku mu çapraz bulmaca mı? Hangisi beynimizi sağlıklı ve hafızamızı güçlü tutmaya yardımcı olur?

Budson: Bunun kısa yanıtı, bilgisayarlı zeka oyunları veya Sudoku yaptığınızda, zeka oyunlarında ve Sudoku’da daha iyi olmanızdır, ancak bu genellikle genel beyin işlevine dönüşmez. Bunu söyledikten sonra, kişi yeni bilişsel olarak uyarıcı faaliyetlerde bulunduğunda bunun faydalarının gösterildiğini biliyoruz. Yakın zamanda çıkan bir çalışma, çapraz bulmacaları bilgisayarlı beyin jimnastiği oyunlarıyla karşılaştırdı ve çapraz bulmaca çözen insanların daha iyi yaptığını buldu. Bulmacalar yararlı bir şey olabilir çünkü her zaman biraz farklıdırlar ve sözcükler ve bilginiz hakkında farklı ve yeni şekillerde düşünmenizi gerektirirler. Ancak sağlıklı sosyal etkileşimlere sahip olmanın önemli olduğu gösterilmiştir. Beynimiz çapraz bulmaca veya bilgisayar oyunları yapmak için gelişmedi; büyük ölçüde sosyal etkileşimler için geliştiler. Sosyal olarak aktif kalmanın bu kadar önemli olmasının nedenlerinden biri de budur. Özetle, doğru beslenmeli, egzersiz yapmalı, kendinizi bilişsel olarak canlı tutmalı, sosyal olarak aktif kalmalı ve uyumalısınız.

GAZETE: Bellek yaşlandıkça nasıl değişir?

KENSINGER: Alzheimer hastalığı veya diğer patolojik yaşlanma olmayan yaşlanma ile hafıza rahatsızlıkları çok yaygındır. Özel isimler gibi şeyleri unuturuz; birinin adını düşünemiyoruz; Geçen hafta okuduğumuz kitabın adını düşünemiyoruz. Ayrıca bazı ayrıntıları unutmaya daha yatkınız, çünkü yaşlandıkça, beynin olup bitenlerin özüne öncelik vermesine doğru bir geçiş olur. Beyin, bireyselleştirilmiş her bir olayı tutmaya çalışmak yerine, olaylar arasındaki benzerlikleri kucaklar. Bu, birçok hafıza bozukluğuna yol açabilir ve aynı zamanda bizi bazı hafıza çarpıtmalarına veya bir şeyin olduğunu düşündüğümüz yanlış hatıralara eğilimli hale getirebilir, ama bu biraz farklı bir şeydi. Bu geçişin bazı olumlu tarafları olduğunu belirtmek de önemlidir. Beynin olaylar arasındaki benzerlikleri tanıma eğiliminin, yaşlılıkla birlikte gelen bilgelik olarak düşündüğümüz şeye katkıda bulunanlardan biri olabileceği düşünülmektedir.


“Yakın zamanda çıkan bir çalışma, çapraz bulmacaları bilgisayarlı beyin jimnastiği oyunlarıyla karşılaştırdı ve çapraz bulmaca çözen insanların daha iyi yaptığını buldu.”

—Andrew Budson


GAZETE: Kitabınızda paylaştığınız hafızayı geliştirmeye yönelik pek çok ipucu arasından size en çok yardımcı olan hangisi oldu?

Budson: Söyleyeceğim ilk şey, hafızanızı dışarıdan temin etmenin veya hafıza yardımcılarını kullanmanın yanlış bir tarafı olmadığıdır. Bir alışveriş listesini ya da yaklaşan bir randevuyu hatırlamak isteyen, not alan, telefonuna ya da ajandasına koyan; hatırlatıcılar ve takvimler kullanın.

Hafızamı olabildiğince boşaltıyorum. Tüm şifrelerimi güvenli bir dijital ortamda yazdım. Takvimler, planlayıcılar ve listeler kullanıyorum. Her şeyi daha iyi hatırlamaya çalışmak açısından, her gün orada olmaya çalışıyorum ve yaptığım şeye dikkat ediyorum ve daha az çoklu görev yapmaya çalışıyorum. Arabamı bir kapalı otoparka park ettiğimde tam olarak ne yaptığımın bilincinde olmaya çalışıyorum. Bilmediğim bir yerde koşu yapacaksam, gerçekten dikkat edeceğim. Ayrıca her şeyi mümkün olduğunca alışkanlığa ve rutine dönüştürmek için çok çalışıyorum ki otomatikleşsin, bir alışkanlık haline gelsin.

KENSINGER: Bulduğumuz DÖRT anımsatıcıyı gerçekten beğendim. Bu, hatırlamam için önemli olan bir şey olduğunda, atmam gereken tüm o farklı adımları düşünmeme yardımcı oldu. O anda yarattığımız küçük anımsatıcıların da yardımcı olduğunu düşünüyorum. Örneğin, şifreler için, alfasayısal bir kodun benim için anlamlı olması ve onu uzun süre boyunca hatırlayabilmem için bir cümle oluşturuyorum. Kendi kendimize ürettiğimiz bu tür anımsatıcılar güçlüdür çünkü sizden bu dört şeyi yapmanızı ve özellikle de anıyı yaratmak için çaba harcamanızı talep ederler. Hepimiz telefonlarımızı nerede bıraktığımızı bilmediğimiz o sinir bozucu anı yaşadık. Benim için bu genellikle bir kodlama hatasıdır çünkü hiç dikkat etmediğim bir sırada telefonumu bir yere koydum. Şimdi telefonumu bırakırken yüksek sesle söylüyorum: Telefonumu tezgahın üzerine koyuyorum. Bu çok basit bir strateji ama basit olduğu için yapmayı hatırlıyorum. Kendinizi daha sonra unutmanın sıkıntılarından kurtarmak için dikkatinizi bu erken eylemlere odaklamalısınız.

Ve son olarak, sınava hazırlanan öğrencilere en önemli tavsiyelerden biri de şudur: Sıkışmayın. Sınavdan önce çalışmak için uyanık kaldığınızda, uyumazsınız. Daha önce de bahsettiğimiz gibi, uyku anıları pekiştirmek için önemlidir. Ve tüm geceyi çekerken bir şeyi anlamadığınızı fark ederseniz, genellikle bu anlayışı oluşturmak için yeterli zaman yoktur. Ayrıca, bilgiyi birçok farklı şekilde ve birçok farklı bağlamda incelemek istiyorsunuz. Yurt odanızda ya da kütüphanede hep aynı koltukta ders çalışmak istemezsiniz; günün birçok farklı saatinde birçok farklı yerde çalışmak istiyorsunuz çünkü bunların hepsi bilgiyi hatırlamanıza yardımcı olacak. Bu değişkenlik, bu uyku ihtiyacı ve anlayışa ulaşmak için geçen süre nedeniyle, öğrencilerin büyük bir sınavdan hemen önce çalışmak yerine hazırlıklarına erken başlamaları ve ideal olarak dönem boyunca sürdürmeleri önemlidir.

Günlük Gazete


En son Bilim haberlerini almak için günlük e-postalara kaydolun.